F.A.Q.

Veelgestelde vragen

  1. Wat kan ik in deze beeldbank vinden?
    In deze beeldbank vindt u een groeiende selectie van foto's en afbeeldingen uit de collectie van het NIMH, betreffende tal van onderwerpen, zoals de Meidagen 1940, de politionele acties in Indonesië en de inzet van de Nederlandse krijgsmacht tijdens vredesoperaties. U kunt met behulp van zoektermen en een aantal filtermogelijkheden zelf specifiek zoeken naar afbeeldingen.
  2. Kan ik foto's bestellen?
    Het bestellen van foto's uit de collectie van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie kunt u doen via de webwinkel. Hiervoor dient u een gebruikersaccount aan te maken. U kunt vervolgens in een aantal eenvoudige stappen beelden selecteren, uw gebruikskeuze maken en met iDeal betalen. Op de levering van fotobestanden zijn onze gebruiksvoorwaarden en -tarieven van toepassing.
  3. Wat kost het bestellen van een foto?
    Het NIMH kent verschillende tarieven voor het gebruik van fotobestanden. Raadpleeg voor een overzicht hiervan de tarieven van het NIMH.
  4. Wat zijn de voorwaarden voor het gebruik van een door mij bestelde foto uit de collectie van het NIMH?
    Het NIMH kent een aantal voorwaarden voor het gebruik van het materiaal uit de beeldcollecties. U vindt deze voorwaarden hier.
  5. Waarom kan ik op sommige foto's wel inzoomen en op andere niet?
    De beeldbank maakt gebruik van de zogeheten topview-techniek, waarmee op de afbeelding kan worden ingezoomd en details optimaal zichtbaar worden. Om deze techniek zinvol te kunnen toepassen, dient de desbetreffende afbeelding wel in hoge resolutie beschikbaar te zijn. Een gedeelte van de afbeeldingen, vooral die in de Luchtmacht- en Marinecollecties, is in het verleden echter slechts in lage resolutie gescand. Op deze afbeeldingen kunt u daardoor niet inzoomen. In de toekomst zullen veel van deze lageresolutiebestanden geleidelijk worden vervangen door grotere afbeeldingen waarop wel kan worden ingezoomd.
  6. Ik zoek foto's over een specifiek onderwerp. Kan ik zoektermen combineren om de vangst te preciseren?
    Indien u een zoekterm invoert die uit meer dan één woord bestaat, zoals 'Koninklijke Marine', zal het systeem records weergeven waarbij beide woorden in de beschijving voorkomen. Wanneer van belang is dat de woorden bovendien in de gegeven volgorde en zonder tussenliggende woorden in het record zijn terug te vinden (dus wel records met de precieze zoekstring 'Koninklijke Marine', maar niet 'een officier van de Russische marine tijdens een bezoek aan de koninklijke stallen'), dient u de desbetreffende zoekstring tussen dubbele aanhalingstekens ("Koninklijke Marine") te plaatsen.
  7. Kan ik ook getrunkeerd zoeken?
    Ook dit behoort tot de mogelijkheden. De te gebruiken wildcards zijn:
    Wildcard voor één karakter: gebruik '?' (voorbeeld: 't?st' geeft de resultaten voor 'test', 'tast', etc.)
    Wildcard voor 0 of meer karakters: gebruik '*' (voorbeeld: 't*t' geeft de resultaten voor "TT', 'test', 'taart', etc.)
    Het is niet mogelijk om een zoekterm te beginnen met een wildcard.
  8. Ik zie een onvolkomenheid in een beschrijving. Wat kan ik doen?
    Foto's beschrijven is en blijft mensenwerk, waarvoor het NIMH deels afhankelijk is van vrijwilligers en het publiek. Het NIMH is blij met alle commentaar die de kwaliteit van de fotobeschrijvingen kan verbeteren. Iedereen, ook de niet-geregistreerde gebruiker, kan in het opmerkingenveld bij de foto's suggesties voor verbeteringen aandragen. Deze worden vervolgens door ons gecontroleerd en bij gebleken juistheid verwerkt.
  9. Ik heb een opmerking ingezonden, maar zie hem bij de desbetreffende foto niet verschijnen.
    Opmerkingen worden pas zichtbaar nadat de opmerking door medewerkers van het NIMH is goedgekeurd. Deze filtering dient om eventueel misbruik te voorkomen. Vrijwel altijd wordt een opmerking na goedkeuring geplaatst. Soms wordt een gesuggereerde wijziging direct doorgevoerd, maar het is ook mogelijk dat er meer onderzoek nodig is om de juistheid van de opmerking te verifiëren. In dat geval volgt eventuele aanpassing van de beschrijving pas in een later stadium.
  10. Ik wil me registreren maar krijg steeds een foutmelding bij de door mij gekozen gebruikersnaam en wachtwoord. Wat doe ik verkeerd?
    Let u er bij de keuze van uw gebruikersnaam en wachtwoord op dat deze alleen letters en cijfers bevatten. En mogen geen spaties en/of leestekens in voorkomen.
  11. Wat is het NIMH?
    Het NIMH is hét kennis- en onderzoekscentrum op gebied van de militaire geschiedenis in Nederland. Het werkterrein betreft de Nederlandse strijdkrachten in binnen- en buitenland; te land, ter zee en in de lucht, in de periode van de Tachtigjarige Oorlog tot nu.
  12. Bezit het NIMH nog meer collecties?
    Jazeker. Het NIMH bezit uitgebreide documentatiecollecties, een bibliotheek, een kaarten- en een filmcollectie. Indien u zich wilt verdiepen in de geschiedenis van de Nederlandse strijdkrachten kunt u deze unieke collecties zelf op onze studiezaal komen raadplegen. Wij verzoeken u daarvoor telefonisch een afspraak te maken. Zie voor de contactgegevens de webpagina's van het NIMH. Ook kunt u per Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. een schriftelijk informatieverzoek indienen bij het NIMH.
  13. Ik heb ooit eens een bepaalde foto uit de NIMH-collectie in een boek gezien, maar ik kom die in de beeldbank niet tegen.
    De beeldbank bevat slechts een deel van de totale fotocollectie. De beeldbank groeit dagelijks, maar het is goed mogelijk dat er een door u gezochte foto ontbreekt. U kunt dan altijd de beelddocumentalisten van het NIMH per Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  benaderen om een dergelijke foto te bestellen. Het beste kunt u daarbij duidelijk aangeven in welke publicatie en op welke pagina u de foto heeft gevonden. Indien u een scan van de desbetreffende foto meestuurt, scheelt ons dat zoeken en wij stellen dit daarom zeer op prijs.
  14. Er staan ook foto's op de Flickr The Commons-pagina van het NIMH. Wat is er over de rechten op die foto's te zeggen?
    Een verklaring over de rechten op en het gebruik van foto's op de Flickr-pagina vindt u hier.
  15. Kan ik ook afdrukken bestellen in plaats van digitale bestanden?
    Helaas is per 2015 de printshop vanwege teruglopende vraag gesloten. U kunt in de webwinkel bestelde digitale fotobestanden echter zelf bij een fotoservice in de door u gewenste kwaliteit en afmetingen laten afdrukken.
Defensie staat er als het nodig is. Waar dan ook. Elke dag. Voor Nederland.